Arbetsmaterial

Logga in eller skapa ett konto gratis för att låsa upp allt roligt arbetsmaterial!

Logga in

HUR LÅNG TID TAR DET FÖR NATUREN ATT BRYTA NER …

TUGGUMMI?
20-25 ÅR
Det tar cirka 20-25 år för naturen att bryta ner ett tuggummi till så små bitar att det inte längre syns.
PAPPERSPÅSE?
1 MÅNAD
Det tar ungefär 1 månad för naturen att bryta ner en papperspåse som hamnat fel.
PLASTPÅSE?
10-20 ÅR
En plastpåse bryts ner i mindre bitar och efter ungefär 10-20 år går den inte längre att se. Den har då blivit till ”mikroplast”, vilket är minimala plastbitar som inte syns men som skadar mycket.
PANTBURK?
200-500 ÅR
Pantburkar är gjorda av aluminum, en metall som tar naturen cirka 200-500 år att bryta ner. En bättre idé är att panta den, aluminium kan nämligen återvinnas hur många gånger som helst!

PET-FLASKA?
450 ÅR
Det tar hela 450 år för naturen att bryta ner en PET-flaska till så små bitar att de inte längre syns, men även efter det finns den kvar som små plastpartiklar (mikroplast).
GLAS?
1 MILJON ÅR
Glas är ett material som är väldigt svårt för naturen att bryta ner. Ingen vet säkert, men man tror att det tar ungefär 1 miljon år innan glaset försvinner!
ÄPPELSKRUTT?
1 MÅNAD
Äppelskrutt och bananskal är så kallat ”organiskt material” som uppstått i naturen från början. Det tar oftast cirka en månad för naturen att bryta ner organiskt material, men man ska ändå inte slänga fruktskal eller fruktrester i naturen – det gör bättre nytta att sorteras som matavfall.
TIDNING?
6 VECKOR
Det tar naturen ungefär 6 veckor att bryta ner en vanlig papperstidning.
FÖRDJUPNING LÄNKAR

Här finns mer fakta att hämta om avsnittets ämnen.

FÖRDJUPNING STUDIEBESÖK

Här får ni förslag på studiebesök som passar ämnet i avsnittet.

Skogen: Ta er till närmsta skog eller skogsparti och reflektera över allt det som skogen kan ge er i form av ekosystemtjänster, t.ex. bär och svamp som mat, träd till att bygga hus, ställen att leka på osv.

PANTA MED KLASSEN!

Ett bonustips på en peppig klassuppgift är att utföra en pantutmaning tillsammans, till exempel att ni ska panta så mycket ni kan innan terminen är slut. Att panta sparar klimatet massor av koldioxid, dessutom får ni chansen att tjäna lite pantpengar till klasskassan. Sätt upp ett mål och bestäm vad ni ska göra för pantpengarna, så blir det lite extra peppigt!

Åk F-3
Läroplanskopplingar till avsnitt 4 + arbetsmaterial
  • BI
  • FY
  • KE
  • GE
  • SH

Centralt innehåll från läroplanen som berörs:

Förskoleklass

  • Hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.

Åk 1-3

  • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
  • Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och livsmedel.
Åk 4-6
Läroplanskopplingar till avsnitt 4 + arbetsmaterial
  • BI
  • GE

Centralt innehåll från läroplanen som berörs:

Åk 4-6

  • Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
  • Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
  • Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.